Uživatel nepřihlášen
Osobní názory jednoho pisálka
RSS kanál blogu
Píše: Gera - Rubrika: Blogy
Blog nevyjadřuje názor redakce Zing, více zde.
Osobní názory jednoho pisálka

Komerce? PCHE!

Pátek 15.10.2010 16:24 - Autor: Gera
To se mi líbí

Komerce? PCHE!Dnes to vezmu z poněkud jiné stránky. Ano. Zapomeňte na svět, kde se Treyarch se svým Call of Duty přetahuje s Electronic Arts a jejich Medal of Honor o megalomanské tržby, vývojáři úpějí pod časovým nátlakem a hry jsou tak často jen polovičaté. Vítejte v místech, kde kraluje Aquaria a Samorost a kde je slovo "peníze" jen takový malý bonus za dobře vykonanou práci...

Známe to všichni. Každému se to už někdy stalo. Sepneme čudlík, necháme naše stařičká jednojádra, aby se rozkašlala, a čekáme na jejich slastný monotónní šum, který nám dává vědět, že v téhle piksle se ještě stále schovává něco, co je schopné provozu. Vložíme instalační disk, minutku setrváme a radostí zajásáme, když zjistíme, že to stařičké železo opravdu má i na to, aby spolklo onu hru, po jejímž zahrání už tolik dlouhých dnů toužíme. Data se extrahovala, zástupce vytvořil. Klikneme na něj a... Páni, vypadá to hezky, sem tam i nějaká inovace ve svém žánru, ale... Vždyť já už to vesměs znám! To nemůže být hra pro jednou originální?

Kdo chce kam, pomozme mu tam...

Ale to víte, že může – jen musíte vědět, kam máte jít. A ačkoliv mě to mrzí, je nutné podotknout, že komerční hry to ve většině případů nejsou. A proč? Odpovědí nám bude následující otázka: Když nejste řečený počítačový profesionál, ale chtěli byste si na svém informatickém talentu přivydělat či ho jen ukázat světu, jak necháte vaši hru vyniknout mezi záplavou těch komerčních? Originalitou! Už chápete? Není tedy žádným tajemstvím, že chcete-li si zahrát něco zběsilého a doposud nevídaného, je tou pravou volbou "indie" a "freeware" scéna. Že nevíte, co to je? Tak zase pěkně od začátku...

Indie - dobré hry za hubičku!

Indie scéna – přeložitelná jakožto nezávislá – zahrnuje hry, které vyvíjí – taktéž nezávislá – herní studia. Ty však nejsou vázána sliby sponzorům, nejsou utlačována datem vydání, které stanovil distributor, ani nejsou omezována ohledně konceptu celého díla, takže z rozmarů autorů vznikají opravdu brilantní počiny. Mnoho z vás zajisté minimálně slyšelo o takových skvostech, jakými jsou kupříkladu World of Goo, Machinarium či nový PacIn. A kdyby jste o tyto hry projevili zájem, nejsou nijak náročné na počítač a jsou navíc k dostání za velmi lidovou cenu.

Freeware - je libo bezplatnou zábavu?

Freeware jde, co se malé ceny týče, ještě dál. Ačkoliv hry již nedosahují tak vysoké kvality, obdržíte je zcela zdarma. Bylo by však zcela dětinské (i když je to paradox, že to říkám zrovna já) odsuzovat je předem – vždy existuje nějaký zdárný počin, jehož jediným úkolem je hráče opravdu jen zabavit a ne tahat z něj nějaké peníze. (Hádám, že tu všichni známe ty "Free-to-Play" online hry.) Osobně vřele doporučuji titul Sanctuary, jenž i přese svou jednoduchost žánru – prostinká top-down střílečka – zkrátka dokáže přinutit člověka, aby si v židli vyseděl důlek. A na čem že tahle hra staví? Překvapí vás to, ale na opravdu originálním příběhu.

Zaplať kolik chceš!

Co je na indie hrách ještě skvělé? Jejich cena je často přizpůsobivá každému. A jak je to možné? Copak jste nikdy neslyšeli o takzvaných Pay What You Want akcích? Že ne? Tak to vám radím shlédnout následující video:

Nemyslíte, že tenhle přístup je skvělý? Znám spoustu lidí, kteří zastávají názor:

"Páni, tahle hra vypadá hezky. A zajímavě. A originálně. Ale cože? Ono je to indie? Takže to není komerční (což je pro mnoho lidí bohužel i synonymem slova kvalitní) a ještě za to mám platit? Tak to ne!"

A to je obrovská škoda. Právě pro tyto nechápavce tu jsou časově omezené akce jako Humble Indie Bundle. Zaplatíte kolik chcete a někdy se i můžete rozhodnout, kam vaše peníze, zaplatíte-li nějaké, poputují. Máte v sobě ještě zbytky štědrosti? Pošlete je charitě. Chcete podpořit vývojáře, kteří s těmi inovativními nápady přišli? Pošlete je jim. Máte nutkání udělat obojí zaráz? Rozdělte je na půl a každému dejte část.

Zazvonil zvonec, ale pohádka pokračuje?!

Konečně už vám na hlavu klepe ta hlavní myšlenka celého článku? Dochází vám, proč se spoustu hráčů uchyluje k indie a freeware hrám? Protože mají vlastní osobitý styl. Nejsou do ničeho vtlačovány, jejich vývojáři se většinou dobře znají a dokáží se až do posledního detailu shodnout na tom, jak bude to či ono dílo vypadat. Co je ale hlavní - indie není ovlivňováno svým okolím. Vlastně by se dalo říct, že každá z her je natolik jedinečná, že ani nemá konkurenta. Chcete se nezávisle vyjádřit? Napište si do novin. Chcete si nezávisle zahrát? Potom jsou pro vás nekomerční tituly to pravé!



Tisk
Hodnocení:
( 7 / 47 hlasů ) Ohodnoťte článek kliknutím na hvězdičku.
 

Napsat nový komentář

Komentář k blogovému článku Komerce? PCHE!
Pro psaní musíte být přihlášen.
[+] Smajlíci
:gun: :-) 8-) ;-) :angry: :-D :lol: :dance: :thumbup: :shock: :-( :nah: :lala:
Franx    Tak rychle piš, těším se xDFranxfranx3034    7.11.2010 10:48 Franx

Tak rychle piš, těším se xD

Gera    Mockrát děkuju za zpětné hodnocení :-) ... Na žebříčku mi teď moc nezáleží, i když jsem rád kolem pěti nejlepších. Teď hlavně připravuju nové články na listopad a doufám, že se vám budou líbit. Přiznávám, že půlměsíční pauza mi celkové hodnocení dost srazila (a možná ještě srazí) , ale s tím jsem počítal. Snad to tu příští měsíc zase trošku ožije... ;-)Geragera348    23.10.2010 20:49 Gera

Mockrát děkuju za zpětné hodnocení :-) ... Na žebříčku mi teď moc nezáleží, i když jsem rád kolem pěti nejlepších. Teď hlavně připravuju nové články na listopad a doufám, že se vám budou líbit. Přiznávám, že půlměsíční pauza mi celkové hodnocení dost srazila (a možná ještě srazí) , ale s tím jsem počítal. Snad to tu příští měsíc zase trošku ožije... ;-)

Playman    Žádný čistý průměr ale opět perfektní článek - minule jsem ho viděl ale v hodně divném světle ...Playmanplayman62    23.10.2010 20:01 Playman

Žádný čistý průměr ale opět perfektní článek - minule jsem ho viděl ale v hodně divném světle ...

Freeze425    Nahodou tento članek mě celkem oslovil :)Freeze425freeze4251522    16.10.2010 13:55 Freeze425

Nahodou tento članek mě celkem oslovil :)

Franx    Super, tento článek mě oslovil dokonce více než ten předchozí :)Franxfranx3034    15.10.2010 23:21 Franx

Super, tento článek mě oslovil dokonce více než ten předchozí :)

Playman    Tak hlavně u toho předchozího článku se mi líbil ten humor: Ať jsou to již hry podle filmů, u nichž je kvalita dosti mizerná a světlem na konci tunelu jsou nám jen takové tituly, jakým je Batman: Arkham Asylum; nebo herní kritici, jejichž stupeň demence by nedokázaly vypočítat ani nejrychlejší vládní počítače (A teď všichni řekněme nahlas: "Ahoj, Jacku Thompsone! ") ->fakt super :-D
Hry jako World of Goo, Machinarium jsem hrál a moc se mi líbili ale prostě tento článek mě ničím neoslovil a nebyl vtipný, hlavně tedy nebyl příliš originální ... Podtrženo sečteno - dnes čistý průměr ;-)
Playmanplayman62
    15.10.2010 20:31
Playman

Tak hlavně u toho předchozího článku se mi líbil ten humor: Ať jsou to již hry podle filmů, u nichž je kvalita dosti mizerná a světlem na konci tunelu jsou nám jen takové tituly, jakým je Batman: Arkham Asylum; nebo herní kritici, jejichž stupeň demence by nedokázaly vypočítat ani nejrychlejší vládní počítače (A teď všichni řekněme nahlas: "Ahoj, Jacku Thompsone! ") ->fakt super :-D
Hry jako World of Goo, Machinarium jsem hrál a moc se mi líbili ale prostě tento článek mě ničím neoslovil a nebyl vtipný, hlavně tedy nebyl příliš originální ... Podtrženo sečteno - dnes čistý průměr ;-)

Gera    Jak to myslíš, Playmane? To slovo "nepoměrně" mě poněkud mate. Myslíš tím, že předchozí článek byl lepší o dost, nebo jen o trošku? Ptám se, abych věděl, jaký styl psaní se zdejším lidem více zamlouvá . Jestli vtipné narážky a komentáře a zároveň seriózní názor, či takovéto volnější shrnutí.
:-)
Geragera348
    15.10.2010 19:42
Gera

Jak to myslíš, Playmane? To slovo "nepoměrně" mě poněkud mate. Myslíš tím, že předchozí článek byl lepší o dost, nebo jen o trošku? Ptám se, abych věděl, jaký styl psaní se zdejším lidem více zamlouvá . Jestli vtipné narážky a komentáře a zároveň seriózní názor, či takovéto volnější shrnutí.
:-)

Playman    Předchozí článek byl nepoměrně lepší.Playmanplayman62    15.10.2010 19:00 Playman

Předchozí článek byl nepoměrně lepší.

sk8mancj    10/10. Máš pravdu. Indie nejsou čistě o komerci. Výdělky znich sotva pokryjí náklady. Jsou pro komunitu a pro zkušenosti pro případné uplatnění u velkých studií. Já hrál asi jen 10 Indií a FreeWare her ale je tam i takovej atmosferickej rozdíl vůči hrám který si obvykle kupuju :) )
Fakt hezkej článek. . Keep moving!
sk8mancjsk8mancj1759
    15.10.2010 18:56
sk8mancj

10/10. Máš pravdu. Indie nejsou čistě o komerci. Výdělky znich sotva pokryjí náklady. Jsou pro komunitu a pro zkušenosti pro případné uplatnění u velkých studií. Já hrál asi jen 10 Indií a FreeWare her ale je tam i takovej atmosferickej rozdíl vůči hrám který si obvykle kupuju :) )
Fakt hezkej článek. . Keep moving!

JB    Perfektní příspěvek a hlavně vlastní názor, i když já jej nesdílím. Osobně mi indie hry a ani freeware nic neříkají.

Mimochodem, pro hodnotící lidi - chápu, proč má tento článek tak nízké hodnocení. Pro ostatní pisálky je tento blog obrovská potenciální hrozba na výhru soutěže. Proto vám, kteří dáváte automaticky nízká hodnocení, říkám jedno - nechte toho. Pokud budete hodnotit spravedlivě, ostatní to udělají taky. Pokud ne, i na vás přijde.
JBjb10
    15.10.2010 18:02
JB

Perfektní příspěvek a hlavně vlastní názor, i když já jej nesdílím. Osobně mi indie hry a ani freeware nic neříkají.

Mimochodem, pro hodnotící lidi - chápu, proč má tento článek tak nízké hodnocení. Pro ostatní pisálky je tento blog obrovská potenciální hrozba na výhru soutěže. Proto vám, kteří dáváte automaticky nízká hodnocení, říkám jedno - nechte toho. Pokud budete hodnotit spravedlivě, ostatní to udělají taky. Pokud ne, i na vás přijde.

Gera    Jakékoliv komentáře ke článku uvítám s radostí - člověk potom alespoň ví, co se komu líbí a co případně pro příště udělat lépe... :-)Geragera348    15.10.2010 17:05 Gera

Jakékoliv komentáře ke článku uvítám s radostí - člověk potom alespoň ví, co se komu líbí a co případně pro příště udělat lépe... :-)

O autorovi blogu

Gera
Gera
Muž, 21 let, Olomouc
KDO JSEM?
Amatérský pisálek, autor několika krátkých povídek a omezeného počtu básní, které tak zatím nedaly dohromady nic hodného zmínky; dlouholetý hráč, příležitostný Pán jeskyně a nadšenec do videoherní tvorby s touhou jednoho dne přispět svou troškou do mlýna; především pak ale milovník jazyků (plynule mluvím třemi včetně mateřštiny), hlasitý odpůrce nekvalitních překladů a relativně zcestovalý jedinec, který část svého života prožil v zahraničí. Jinak jsem ale olomoucký rodák skrz naskrz, tělem i duší (přestože moravský přízvuk prý už dávno vzal za své). Ve svém volném čase nepohrdnu literaturou (nejlépe v originálním jazyce), ale ani prozkoumáváním bizárních zákoutí hudební či filmové scény. No a když mě to čas od času přepadne a já dostanu nápad, popadnu klávesnici a sepisuju své myšlenky právě sem, do této komunity, na můj dnes již prastarý blog, "Osobní názory jednoho pisálka".
Založit herní BLOG